Varumärke
En varumärkesidentitet består av en samling element som samverkar och skapar varumärkets image. Enkelt kan man dela in det i två delar, en kommunikationsplattform och en visuell identitet.
Kommunikationsplattformen sammanfattar varumärkets budskap, alltså varumärkets essens och själ. I den definieras bland annat vision & mission, kärnvärden, positionering och varumärkets röst. Den kan innehålla många fler element som till exempel tagline, målgrupper och strategier för social media och webb. När budskapen är klara utgör kommunikationsplattformen grunden för all kommunikation, både externt och internt. Den styr vad vi säger, till vem vi talar och hur vi säger det.
Den visuella identiteten skapas utifrån varumärkets kärnvärden och ska spegla dem i utförande och design; enkelt beskrivet varumärkets ”kläder”. Den bestäms vanligast i en grafisk profilmanual som innehåller riktlinjer för logotyp/märke, typografi, färgsystem, bildmanér, illustrationer och ikonografi.
För att kunna arbeta under ett varumärke behövs som minst en logotyp och en grafisk profil. Vissa företag behöver bara ett enkelt ordmärke och en tillhörande toolbox, medan andra behöver tydliga och noggranna varumärkesplattformar som i detalj beskriver hur olika resurser får användas för att marknadsföra varumärket.
En varumärkesidentitet består av en samling element som samverkar och skapar varumärkets image. Enkelt kan man dela in det i två delar, en kommunikationsplattform och en visuell identitet.
Kommunikationsplattformen sammanfattar varumärkets budskap, alltså varumärkets essens och själ. I den definieras bland annat vision & mission, kärnvärden, positionering och varumärkets röst. Den kan innehålla många fler element som till exempel tagline, målgrupper och strategier för social media och webb. När budskapen är klara utgör kommunikationsplattformen grunden för all kommunikation, både externt och internt. Den styr vad vi säger, till vem vi talar och hur vi säger det.
Den visuella identiteten skapas utifrån varumärkets kärnvärden och ska spegla dem i utförande och design; enkelt beskrivet varumärkets ”kläder”. Den bestäms vanligast i en grafisk profilmanual som innehåller riktlinjer för logotyp/märke, typografi, färgsystem, bildmanér, illustrationer och ikonografi.
För att kunna arbeta under ett varumärke behövs som minst en logotyp och en grafisk profil. Vissa företag behöver bara ett enkelt ordmärke och en tillhörande toolbox, medan andra behöver tydliga och noggranna varumärkesplattformar som i detalj beskriver hur olika resurser får användas för att marknadsföra varumärket.
Strategi
Om din verksamhet kräver att du har ett väl genomarbetat varumärke där dina budskap är noggrant formulerade och förankrade i varumärkets kärnvärden, behöver du börja arbetet med ditt varumärke just där. Vi erbjuder ett koncept som bygger på tre workshops där ni tillsammans med oss arbetar fram grundpelarna i er kommunikationsplattform. Det här arbetet ser i stort sett likadant ut oavsett om det är ett nytt varumärke eller arbetet görs för att förnya ett befintligt.
De olika workshoparna går ut på att strategisk genomlysa varumärkets core business och inspirera till nya tankesätt och formuleringar. Bra resultat brukar kunna nås i grupper där ledning och utvalda medarbetare arbetar tillsammans. Vissa av workshoparna kräver visst för- eller efterarbete och 4 timmar brukar vara lagom tid per tillfälle. Alla workshops går att justera utifrån ert behov, så hör av er till oss för att diskutera fram det mest effektiva för just ert varumärke!
Workshop nr 1
Under den första workshopen definierar vi er affärsidé, mission och vision. De olika delarna kan beskrivas så här: Affärsidén beskriver kort vad ni gör och för vem, beskrivningen av affärsidén är viktig för att skapa tydlighet. Missionen definierar företagets syfte och varför ni finns. Den ska sprida stolthet och kan med fördel handla om hur ni bidrar till en positiv samhällsutveckling. Visionen beskriver det mål som ni ständigt strävar mot, en idealsituation som ni vill uppnå men aldrig räknar med att helt kunna nå. Visionen fyller en funktion som ledstjärna och kompass för alla inom företaget.
Workshop nr 2
Under den andra workshopen definierar vi era målgrupper och positioneringen på marknaden. De olika delarna kan beskrivas så här: Målgrupperna är de personer ni riktar er kommunikation till och beskrivningen ska identifiera en grupp med människor som har ett behov eller problem, som ni med er produkt eller tjänst kan lösa. Positioneringen är kopplad till målgrupperna och kan beskrivas som en marknadsförings- och försäljningsstrategi, med syfte att styra konsumenter till att välja ert varumärke framför era konkurrenters. Positioneringen sammanfattar kort vad som skiljer er från era konkurrenter och vilken position ni har på marknaden.
Workshop nr 3
Strategi
Om din verksamhet kräver att du har ett väl genomarbetat varumärke där dina budskap är noggrant formulerade och förankrade i varumärkets kärnvärden, behöver du börja arbetet med ditt varumärke just där. Vi erbjuder ett koncept som bygger på tre workshops där ni tillsammans med oss arbetar fram grundpelarna i er kommunikationsplattform.
De olika workshoparna går ut på att strategisk genomlysa varumärkets core business och inspirera till nya tankesätt och formuleringar.
Workshop nr 1 – Affärsidé, mission och vision
Workshop nr 2 – Målgrupper och positionering på marknaden
Workshop nr 3 – Varumärkeslöfte, kärnvärden och tonalitet
Visuell identitet
För de varumärken som kräver en fullt utarbetat visuell identitet är det vanliga att man tar avstamp i företagets själ; budskapen som sammanfattas i kommunikationsplattformen. Det är budskapen som leder arbetet med hur varumärket ska se ut. Som exempel, om vi inte vet vem ni talar till, alltså era målgrupper, är det svårt att bestämma hur ni ska se ut. En komplett grafisk manual innehåller som minst riktlinjer för logotyp, färgpalett, typografi, bildmanér och designelement. Alla dessa delar är värdefulla företagstillgångar och används till att kommunicera ett starkt, enhetligt budskap om vilka ni är, er verksamhet och ert erbjudande. Den grafiska profilmanualen ska styra all kommunikation och ska följas till punkt och pricka. En bra manual är tydlig, lätt att förstå och lämnar tillräckligt med höjd för olika kreatörer att ta ut design till/för olika produkter.
För ett nystartat litet företag kan det vara tillräckligt att skapa en bra logotyp och en tillhörande toolbox för grafisk design. När företaget växer kan man löpande bygga ut och låta den grafiska profilen växa. För mindre företag som vill ha en logotyp och en toolbox för att kunna sätta igång med sin verksamhet har vi en färdig process och ett prispaket. För arbeten med större företag gör vi normalt en offert, där vi kommer överens om innehåll och avgränsningar, för att ni ska vara säkra på vad som ingår och känna er trygga med beställningen.
Visuell identitet
Prispaket Start-up
35.000 kr
Erbjudandet för Start-ups består av en praktiskt förenklad grafisk profil, en toolbox, som omfattar en unik logotyp som speglar er verksamhet och som fungerar för aktuella plattformar, till exempel social media. Det ingår även riktlinjer för färgpalett och typografi och i de fall det är aktuellt, grafiska element som illustration/mönster/ikonografi.
Prispaket Start-up
35.000 kr
Erbjudandet för Start-ups består av en praktiskt förenklad grafisk profil, en toolbox, som omfattar en unik logotyp som speglar er verksamhet och som fungerar för aktuella plattformar, till exempel social media. Det ingår även riktlinjer för färgpalett och typografi och i de fall det är aktuellt, grafiska element som illustration/mönster/ikonografi.
Process
Så här arbetar vi normalt. Självklart kan det se lite olika ut för olika företag, men i stort sett går det till på det här viset